01 februari 2016

HET ÉCHTE LEVEN

    Sommige krantenkoppen doen geloven dat het tóch nog goed komt met de wereld. Maakte mij blij: “Over het échte leven moet je ook op school leren.” Ik deel die mening. Dat ik leerde schrijven, komt van pas. Maar ik heb er niks aan dat ik mijn boterhammetjes tot parallellogrammen kan versnijden. Ik had liever geleerd hoeveel suiker er in brood zit, zodat ik nu niet met een koolhydratenverslaving zou kampen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits ziet ook ruimte voor verbetering. Zij zat met 24 ouders samen om het secundair onderwijs te evalueren. Gesuggereerd werd om leerlingen voor te bereiden op het échte leven met lessen over geld én zogenaamde snuffelstages, waarbij ze kunnen ‘snuffelen’ in bedrijven, zodat ze later een doordachte studiekeuze maken. Allemaal goed en wel: maar is dat álles? Is geld en werken Het Echte Leven? Geen wonder dat ons land door burn-outs wordt overspoeld. Me dunkt heeft het leven wel meer in petto. Enerzijds ontwaak je dagelijks in hetzelfde lijf dat gewassen en gevoed moet worden, met een denkgeest die op mensen en situaties reageert tot het weer bedtijd is. Anderzijds maak je wat carrière, betaal je de huur, ga je van bil, jaag je dromen na, lees je poëzie, herstel je van een ziekte of gebroken hart en hoop je dat je bestaan op de een of andere manier zinvol is. Daarom zeg ik: geef kinderen ook voedingsleer, zodat ze weten hoe ze hun lichaam gezond kunnen houden. Leer ze inzicht in de menselijke psyche, zodat ze zichzelf en elkaar beter begrijpen. Laat ze proeven van de kunst: die verenigt, troost en voedt de ziel. Geef hen een grondige seksuele opvoeding. En leer hen respect voor al wat leeft, opdat zij en deze planeet niet ten onder gaan aan vervuilende bedrijven waar keihard gesnuffeld en gewerkt moet worden.

    Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit. Het Nieuwsblad - 01 Feb. 2016