INTERVIEW FELIX VAN GROENINGEN EN CHARLOTTE VANDERMEERSCH
Felix van
Groeningen (38) en Charlotte Vandermeersch (32)
“Dat wij zo verschillend zijn, houdt
ons samen”
Zijn vijfde speelfilm Belgica, waarin zij een hoofdrol speelt, komt dra in de zalen. Hij regisseert haar, zij inspireert hem. Maar in de eerste plaats zijn Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch geliefden. Die van elkaar leren, elkaar steunen, elkaar stimuleren. En die erover waken om elkaar niet uit het oog te verliezen als ze zich in hun artistieke activiteiten verliezen.“Om beurten trekken we aan de alarmbel: hé, ik heb u nodig!”
Tekst: Fleur van Gro(e)ningen, Foto's: Kris Desmedt, Styling: Erik Vernieuwe, Haar & make-up: SabinePeeters
Zijn vijfde speelfilm Belgica, waarin zij een hoofdrol speelt, komt dra in de zalen. Hij regisseert haar, zij inspireert hem. Maar in de eerste plaats zijn Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch geliefden. Die van elkaar leren, elkaar steunen, elkaar stimuleren. En die erover waken om elkaar niet uit het oog te verliezen als ze zich in hun artistieke activiteiten verliezen.“Om beurten trekken we aan de alarmbel: hé, ik heb u nodig!”
Tekst: Fleur van Gro(e)ningen, Foto's: Kris Desmedt, Styling: Erik Vernieuwe, Haar & make-up: SabinePeeters
Nooit maakte een Belgische film zo veel indruk als Felix’ dramatische The Broken Circle Breakdown. De film
werd genomineerd voor een Oscar, sleepte meer dan vijftig internationale
prijzen in de wacht, waaronder de Franse César voor Beste Buitenlandse film. In
eigen land gingen maar liefst 425.000 mensen kijken. De verwachtingen voor zijn
nieuwe prent zijn dan ook hoog maar Belgica
lost ze moeiteloos in. De film, die het verhaal vertelt van Jo en Frank, twee
broers die een café uitbaten dat zo snel succesvol wordt dat het alleen nog
maar kan mislopen, ging in wereldpremière op het gerenommeerde Amerikaanse
Sundance Film Festival. Daar werd de film goed ontvangen en kreeg Felix de
Prijs voor de Beste Regie. Op 2 maart komt Belgica
in de Belgische bioscoopzalen. Dat belooft een hallucinante trip te worden: Soulwax verzorgde de soundtrack en
stelde negen bands samen met diverse topmuzikanten. Maar naast pure rock ’n
roll, ademt Belgica ook menselijkheid: het is een verhaal over broederliefde,
winnen en verliezen, het engeltje en duiveltje in ons allemaal.
Is Belgica een reactie op je vorige film? Even stevig feesten om de dramatiek weg te spoelen?
Felix: Ik liep al langer rond met het idee om een film te maken over het café van mijn vader en wat er gebeurde toen het door twee broers werd overgenomen. Mijn vader had een café sinds ik zes was. Op mijn twaalfde werd dat de Charlatan (bekend Gents muziek- en danscafé, nvdr). Daar ging ik op mijn zestiende achter de toog werken, rond mijn 23ste werd het verkocht. Met die ervaringen wilde ik aan de slag. Ik sprak af met mijn broer Seppe en met Arne Sierens (theatermaker die mee het scenario schreef, nvdr.) om herinneringen op te halen en het idee uit te werken. Ik zette er pas echt mijn tanden in toen The Broken Circle nét af was. We waren ongelooflijk fier maar wisten niet of hij gesmaakt zou worden, heel wat internationale festivals hadden hem geweigerd. Ik was onzeker. In een soort van razernij besloot ik: fuck it, nu ga ik mijn goesting doen. Niet dat ik dat bij The Broken Circle niet had gedaan – ik had me volledig gegeven en die film om persoonlijke redenen gemaakt. Maar ik was bang dat ik het te klassiek had aangepakt.
Over welke persoonlijke redenen heb je het?
Felix: De film gaat over een koppel dat zijn kindje verliest. Het was een manier om de dood van mijn vader te verwerken. Charlotte zei: “Jij bent zo’n rare, grote confrontaties ga jij vaak niet aan maar je maakt er wel films over.” Ze heeft gelijk. (lacht)
Charlotte: Speciale therapie, toch?
Verwerkte je in Belgica voor het eerst je eigen ervaringen?
Felix: Die zitten in al mijn films, goed verhuld. Belgica gaat ook niet over mijn vader of mijn broer en ik. Er zijn wel parallellen met ons en de broers die het café overnamen. Die verhalen hebben we overgoten met een stevige scheut fictie. Wat er van mezelf inzit? Hoe het voor een gezin is om je café tot de hipste plek van de stad te zien uitgroeien. Het spannende, het mooie, maar ook de escalatie en het verval. Hoe de droom kapot ging aan drugs, geweld en onderhuidse spanningen.
Zouden de drugs- en seksscènes in Belgica het grote publiek kunnen afschrikken?
Felix: Als je rekening houdt met een publiek, maak je niks meer. Destijds was ik bang dat men The Broken Circle te raar zou vinden. Bleek dat de gewoonste mensen zich herkennen in het verhaal van een cowboy en zijn vrouw vol tattoo’s!
Na The Broken Circle liggen de verwachtingen hoog en ik vermoed dat we die niet zullen inlossen. De eerste reacties zijn veelbelovend maar Belgica zal geen Oscarnominatie in de wacht slepen. Dat hoeft ook niet.
Charlotte: Belgica is een woeste film, benieuwd wat mijn grootmoeder en haar zusters ervan zullen vinden. Zij gaan samen kijken. (geschater) De uitgaanswereld staat ver van hen af. Maar de film gaat vooral over verandering, onmacht, liefde en euforie. Dat is herkenbaar.
Jij schreef mee aan het scenario?
Charlotte: Felix vroeg me om mee te denken over de relaties van de broers met hun vrouwen.
Voor Marieke, het liefje van Jo, stond een felle, exuberante kennis model. Isabelle, de vrouw van Frank, wilden we anders. Voor haar uiterlijk baseerden we ons op een vriendin van mijn schoonmoeder. Voor haar innerlijk putte ik onder andere inspiratie uit mijn eigen moeder. Isabelle wil haar gezin bijeen houden, ziet haar man doodgraag, laat over zich heen lopen, heeft begrip voor het wilde wezen dat hij is en cijfert zich weg. Maar ze draagt ook alles. Mijn moeder werkt hard, zorgt goed voor haar kinderen, is een rots in de branding. Mijn vader was geen makkelijk mens om mee samen te leven, zij heeft dat achttien jaar alleen gedragen: mijn broers en ik merkten lange tijd weinig van zijn buien. Er zijn veel gelijkenissen tussen mijn vader en de oudste broer, Frank.
Heeft dat personage van Isabelle uitschrijven je meer begrip voor je moeder gebracht?Is Belgica een reactie op je vorige film? Even stevig feesten om de dramatiek weg te spoelen?
Felix: Ik liep al langer rond met het idee om een film te maken over het café van mijn vader en wat er gebeurde toen het door twee broers werd overgenomen. Mijn vader had een café sinds ik zes was. Op mijn twaalfde werd dat de Charlatan (bekend Gents muziek- en danscafé, nvdr). Daar ging ik op mijn zestiende achter de toog werken, rond mijn 23ste werd het verkocht. Met die ervaringen wilde ik aan de slag. Ik sprak af met mijn broer Seppe en met Arne Sierens (theatermaker die mee het scenario schreef, nvdr.) om herinneringen op te halen en het idee uit te werken. Ik zette er pas echt mijn tanden in toen The Broken Circle nét af was. We waren ongelooflijk fier maar wisten niet of hij gesmaakt zou worden, heel wat internationale festivals hadden hem geweigerd. Ik was onzeker. In een soort van razernij besloot ik: fuck it, nu ga ik mijn goesting doen. Niet dat ik dat bij The Broken Circle niet had gedaan – ik had me volledig gegeven en die film om persoonlijke redenen gemaakt. Maar ik was bang dat ik het te klassiek had aangepakt.
Over welke persoonlijke redenen heb je het?
Felix: De film gaat over een koppel dat zijn kindje verliest. Het was een manier om de dood van mijn vader te verwerken. Charlotte zei: “Jij bent zo’n rare, grote confrontaties ga jij vaak niet aan maar je maakt er wel films over.” Ze heeft gelijk. (lacht)
Charlotte: Speciale therapie, toch?
Verwerkte je in Belgica voor het eerst je eigen ervaringen?
Felix: Die zitten in al mijn films, goed verhuld. Belgica gaat ook niet over mijn vader of mijn broer en ik. Er zijn wel parallellen met ons en de broers die het café overnamen. Die verhalen hebben we overgoten met een stevige scheut fictie. Wat er van mezelf inzit? Hoe het voor een gezin is om je café tot de hipste plek van de stad te zien uitgroeien. Het spannende, het mooie, maar ook de escalatie en het verval. Hoe de droom kapot ging aan drugs, geweld en onderhuidse spanningen.
Zouden de drugs- en seksscènes in Belgica het grote publiek kunnen afschrikken?
Felix: Als je rekening houdt met een publiek, maak je niks meer. Destijds was ik bang dat men The Broken Circle te raar zou vinden. Bleek dat de gewoonste mensen zich herkennen in het verhaal van een cowboy en zijn vrouw vol tattoo’s!
Na The Broken Circle liggen de verwachtingen hoog en ik vermoed dat we die niet zullen inlossen. De eerste reacties zijn veelbelovend maar Belgica zal geen Oscarnominatie in de wacht slepen. Dat hoeft ook niet.
Charlotte: Belgica is een woeste film, benieuwd wat mijn grootmoeder en haar zusters ervan zullen vinden. Zij gaan samen kijken. (geschater) De uitgaanswereld staat ver van hen af. Maar de film gaat vooral over verandering, onmacht, liefde en euforie. Dat is herkenbaar.
Jij schreef mee aan het scenario?
Charlotte: Felix vroeg me om mee te denken over de relaties van de broers met hun vrouwen.
Voor Marieke, het liefje van Jo, stond een felle, exuberante kennis model. Isabelle, de vrouw van Frank, wilden we anders. Voor haar uiterlijk baseerden we ons op een vriendin van mijn schoonmoeder. Voor haar innerlijk putte ik onder andere inspiratie uit mijn eigen moeder. Isabelle wil haar gezin bijeen houden, ziet haar man doodgraag, laat over zich heen lopen, heeft begrip voor het wilde wezen dat hij is en cijfert zich weg. Maar ze draagt ook alles. Mijn moeder werkt hard, zorgt goed voor haar kinderen, is een rots in de branding. Mijn vader was geen makkelijk mens om mee samen te leven, zij heeft dat achttien jaar alleen gedragen: mijn broers en ik merkten lange tijd weinig van zijn buien. Er zijn veel gelijkenissen tussen mijn vader en de oudste broer, Frank.
Charlotte: Absoluut. Ik heb een lang gesprek met haar gevoerd, ze sprak heel open. Vroeger, als puber, vond ik haar te onderdanig. Nu begrijp ik hoe sterk ze zich heeft gehouden. Ik heb veel respect voor haar. Dat wilde ik in dit personage verwerken.
Felix: (gniffelend) Voor jou was deze film ook therapeutisch, hé?
Charlotte: (lacht) Zeker!
Felix: Charlotte voelde vanaf het begin veel liefde voor het personage Frank.
Charlotte: Omdat ik mijn overleden vader én een stuk van mezelf in hem herken. Dat hij zich zogenaamd amuseert terwijl hij zich héél klein voelt. Dat hij verscheurd wordt tussen het nachtleven en zijn gezin. Dat had mijn vader ook. Frank en Jo symboliseren twee tegenpolen die veel mensen –ook ik- in hun binnenste voelen worstelen.
Heb jij dat ook?
Felix: Als ik weet waarvoor ik wil gaan, sluit ik veel uit. Ik kan me laten gaan maar ken mijn grenzen. Tijdens de opnames van Belgica werd er hard gefeest en bleef ik gefocust werken.
Charlotte: Al verliep een deel van de voorbereiding zeer ongeremd, hé liefje.
Felix: Maar dat had een doel!
Charlotte: Dat heet dan legaal losgaan! (schatert)
Jij gaf Isabelle niet alleen vorm, je mocht haar ook gestalte geven. Voor The Broken Circle Breakdown deed je al auditie maar de hoofdrol ging naar Veerle Baetens. Heeft die beslissing op jullie relatie gewogen?
Charlotte: Nadien besloten we dat ik geen audities meer doe voor Felix. Als hij een rol voor me heeft, zal hij het zeggen. Destijds wilde hij zien hoe de wisselwerking tussen Johan (Heldenberg, de hoofdacteur, nvdr.) en mij was. We waren niet de beste match. Ik begreep zijn keuze voor Veerle. Maar het deed zeer om als koppel in de regisseur-actrice hiërarchie te belanden.
Felix: Het is pijnlijk om professioneel afgewezen te worden door iemand waarmee je een persoonlijke band hebt. Ik wist dat Charlotte het kon en wilde, maar ik moest nuchter blijven. Johan en Veerle klopten als duo. Charlotte is daar heel emotioneel intelligent mee omgegaan.
Charlotte: Dat weet ik niet, hoor.
Felix: Eerst heeft ze hard “Kakker!” geroepen. (schateren allebei) Nadien hebben we een nieuwe versie van The Broken Circle geschreven. Wij kunnen supergoed samenwerken.
Charlotte: Mijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid dankzij Felix. Daardoor durf ik ook bij andere projecten vaker mijn mening te zeggen.
Voor die rol in Belgica vroeg hij me vlak voor de tournage begon. Ik was zo blij!
In je films speelt muziek een belangrijke rol. Hoe zit het met de soundtrack van jullie leven? Doen jullie de afwas op Adèle?
Felix: (lacht) Ik ben een freak: voor The Broken Circle beluisterde ik met mijn koptelefoon twee jaar dezelfde 15 liedjes. Voor Belgica had ik ook een playlist maar de soundtrack veranderde dankzij Soulwax.
Charlotte: Thuis staat zelden muziek op, ik kan niet tegen ruis.
Felix: In de slaapkamer mag ik ook geen muziek opzetten! (lacht)
Charlotte: Dat leidt af!
Oorspronkelijk zou Matthias Schoenaerts Frank spelen. Uiteindelijk zei hij af en ging de rol naar Tom Vermeir, een theateracteur zonder filmervaring. Hoe kwam je bij hem terecht?
Felix: Ik had al langer het gevoel dat Matthias zou afzeggen. Ik zag Tom in twee voorstellingen schitterend acteren en hij bleef door mijn hoofd spoken. Toen Matthias effectief afzei, vroeg ik Tom onmiddellijk. Hij is een droom van een gast, een ongelooflijk goede acteur en ik ben superfier dat hij in mijn film zijn eerste grote rol heeft gespeeld.
Charlotte, hoe is het om door je lief geregisseerd te worden?
Charlotte: Zalig, net als in de slaapkamer! (lacht) Nee, best moeilijk. Felix wilde dat ik speelde op een manier waarop ik nog nooit gespeeld had. Ik was verward en onzeker. Maar het is hem gelukt om iets totaal anders met mij te doen.
Je bent zeker wel trots als je hem aan het werk ziet?
Charlotte: Ja, gij! Ook omdat hij niet autoritair is. Hij is zacht en bescheiden en zal op het juiste moment opzwepen. Héél schoon om zien.
Ben jij niet verliefd op hem geworden toen je in zijn ‘Dagen zonder lief’ acteerde?
Charlotte: Pas daarna. Tijdens de tournage vond ik hem een gekke, eigenzinnige jongen. En onbegrijpelijk. Nog steeds, trouwens. Dat wij zo verschillend zijn, houdt ons samen. Hij vindt mij ook een rare. Dat houdt het mysterieus! (lacht)
Felix: Nu ik eraan denk: toen heb jij ook auditie gedaan.
Charlotte: Ik kreeg telefoon: wil jij afspreken met een regisseur, voor een filmrol? Ik was net afgestudeerd, had nul ervaring, kreeg niks om me voor te bereiden. Ik moest gewoon wachten in een café. Ik weet nog wat ik aanhad, waar ik zat. Er kwam een jongen binnen met een opvallende eendenpas. Hij had een scenario dat ik hardop moest lezen.”’t Is vree wijs”, zei hij, “maar het mag kwader”. Toen moest hij erg lachen omdat ik me luid kwaad maakte in dat café.
Felix: Zij had geen gêne! Ik was instant verliefd. Maar toen was een relatie nog onmogelijk.
Charlotte: Een jaar later is het er toch van gekomen maar dat verhaal is een interview op zich. (lacht)
Felix, hoe is het om je vriendin te regisseren?
Felix: Dat voelt heel naturel. Of ik haar thuis nog regisseer? Ik heb het geprobeerd, maar dat pakt niet. (lacht) De beste manier van regisseren is als je het gevoel hebt dat je samen iets aan het maken bent. En haar seksscènes? Die wennen.
Moeten jullie met jullie drukke agenda’s quality-time inplannen?
Felix: We zijn allebei erg met ons eigen ding bezig en moeten er op letten dat we regelmatig weer bij elkaar komen. Om beurten trekken we even aan de alarmbel: hé, ik heb u nodig.
Hoe inspireren jullie elkaar in het dagelijkse leven?
Felix: Ik wijk niet graag af van mijn plannen. Charlotte goes with the flow. Dat kan botsen maar ook leerzaam zijn.
Charlotte: Felix gelooft enorm in wat hij doet. Talent hebben is één ding, je moet ook durven en hard werken. Dat leer ik van hem. En als ik twijfel, vraag ik hem om advies. Felix is een onmisbaar klankbord om mij te oriënteren in de wereld. Sinds wij samen zijn, heb ik mij nog nooit aan hem geërgerd. Hij is altijd fijn gezelschap: jolig én fijngevoelig.
Felix, jij gaat voor het productiehuis van Brad Pitt de Amerikaanse film Beautiful Boy regisseren.
Felix: Als alles goed gaat, ja. Ik werk nog aan het scenario. In de weken voor en na de Oscarnominatie heb ik in Hollywood veel mensen ontmoet. Dan ga je als regisseur op auditie zonder te weten waarvoor. Jezelf moeten verkopen: vreselijk. Maar het hoort erbij. Niet dat ik droomde van een doorbraak in Hollywood. Ik kreeg er verschillende aanbiedingen die me niets zeiden. Maar mijn huidige Amerikaanse producent overtuigde me van het boek waarop Beautiful Boy gebaseerd is. Nu ik er al zo lang mee bezig ben, zou ik het jammer vinden als het niet doorging. Met Hollywood weet je echter nooit…
Jij hangt dus niet wekelijks aan de lijn met Brad Pitt.
Felix: (Gespeeld geërgerd) Daarjuist heeft hij wéér gebeld maar ik ben het beu. De zagevent!
Charlotte: (diepe zucht) Angelina heeft haar regels.
Van Hollywood-glamour gesproken: jij gaat binnenkort een hoofdrol spelen in De Premier, de volgende film van Erik Van Looy.
Charlotte: Het wordt een politieke thriller. Koen De Bouw zal mijn tegenspeler zijn, wij hebben nog nooit intensief samengewerkt. Ik kijk er erg uit. Dit project wordt een grote uitdaging. Dat mijn lief ondertussen een film zal maken aan de andere kant van de oceaan, wordt ook een serieuze uitdaging.
Felix: Skype 3D komt eraan, toch?
Charlotte: Mag ik je dan in 3D uitprinten?
***
Kadertjes
Ze eten…
Felix: Ik ben zot van Thais en trek graag naar Ploy Phochana. Een café-restaurant. Het zit er vol mannen en staat er voetbal op. Heel stemmig.
Charlotte: Doe mij maar de pure, lichte keuken van Pascale Naessens.
Thais restaurant Ploy Phochana, Van Wesenbekestraat 69, 2060 Antwerpen
Ze geuren…
Felix: Arabian Wood van Tom Ford is heel lekker maar onlangs heeft Charlotte mijn flesje per ongeluk omgestoten. We hadden het in Abu Dhabi gekocht, hier heb ik het nog niet gevonden. Gelukkig ruikt Minotaure van Paloma Picasso ook heerlijk.
Charlotte: Ik draag liever geurige bodylotions. Shea Butter en White Musk van Kiehl's zijn favoriet.
Ze shoppen…
Felix: Ik loop meestal binnen bij Lee en koop ik meteen vier dezelfde broeken in verschillende kleuren.
Charlotte: Het Deense kledingmerk Edith & Ella is betaalbaar en origineel. Zoot in Gent is mijn favoriete winkel.
Kledingwinkel Zoot, Hoogpoort 46/A, 9000 Gent
Ze ontspannen…
Felix: Vroeger ging ik veel sporten. Tegenwoordig ontspan ik door thee te drinken en wat te mijmeren. (lacht)
Charlotte: Ik ga graag in bad. Eventueel met Felix die thee drinkt.
Ze kijken naar…
Felix: The Lobster vond ik sterk. En die documentaire over Amy Winehouse.
Charlotte: Mon Roi van Maïwenn vond ik heel bijzonder. Ik lees ook graag: momenteel Jij zegt het van Connie Palmen.
---
Wie is Felix van Groeningen?
- Hij werd geboren in Gent op 31 mei 1977.
- Felix heeft één oudere broer, Seppe (44).
- Sinds acht jaar heeft hij een relatie met actrice Charlotte Vandermeersch, ze wonen samen in Antwerpen.
- Hij volgde audiovisuele kunsten aan het KASK te Gent en studeerde af met de kortfilm 50 CC.
- Felix brak door met zijn debuut Steve + Sky, waarin zijn ex-vriendin en voormalig model Delfine Bafort een hoofdrol vertolkte. Daarna volgden Dagen zonder lief (2007), De Helaasheid der Dingen (2009) en The Broken Circle Breakdown (2012). In maart 2016 komt Belgica uit.
- Zijn films wonnen veel internationale prijzen, met The Broken Circle Breakdown sleepte hij een Oscarnominatie in de wacht.
- Het Amerikaanse productiebedrijf New Regency en Plan B, de productiehuis van Brad Pitt, vroegen hem om de speelfilm Beautiful Boy te regisseren.
Wie is Charlotte Vandermeersch?
- Charlotte werd geboren in Oudenaarde op 11 november 1983.
- Ze heeft drie jongere broers: Karel (30), Edward (28) en Antoon (25)
- Sinds acht jaar is ze samen met regisseur Felix van Groeningen, ze wonen samen in Antwerpen.
- Charlotte studeerde Dramatische Kunst aan het Herman Teirlinck Instituut te Antwerpen.
- Ze stond op de planken met theatergezelschappen als SKaGeN, de Roovers, Abattoir Fermé en Wunderbaum. Sinds 2012 maakt ze deel uit van het theatergezelschap LAZARUS.
- Ze speelde hoofdrollen in de tv-series Dag en Nacht, Red Sonja, Deadline 14/10 en Deadline 25/5 en de humoristische 2B-serie Wat als…
- Ze sprak stemmen in voor de animatiefilms Ice Age 4, De kleine prins, Rio 2, ...
- Charlotte was te zien in de langspeelfilms Dagen Zonder Lief (2007) en Loft (2008). Ze speelde de hoofdrol in Turquaze (2009). Binnenkort is ze te zien in Belgica.
- Dit jaar wordt de film De Premier van Erik Van Looy ingeblikt, daarin vertolkt ze samen met Tine Reymer en Koen De Bouw een hoofdrol.
Wie is Felix van Groeningen?
- Hij werd geboren in Gent op 31 mei 1977.
- Felix heeft één oudere broer, Seppe (44).
- Sinds acht jaar heeft hij een relatie met actrice Charlotte Vandermeersch, ze wonen samen in Antwerpen.
- Hij volgde audiovisuele kunsten aan het KASK te Gent en studeerde af met de kortfilm 50 CC.
- Felix brak door met zijn debuut Steve + Sky, waarin zijn ex-vriendin en voormalig model Delfine Bafort een hoofdrol vertolkte. Daarna volgden Dagen zonder lief (2007), De Helaasheid der Dingen (2009) en The Broken Circle Breakdown (2012). In maart 2016 komt Belgica uit.
- Zijn films wonnen veel internationale prijzen, met The Broken Circle Breakdown sleepte hij een Oscarnominatie in de wacht.
- Het Amerikaanse productiebedrijf New Regency en Plan B, de productiehuis van Brad Pitt, vroegen hem om de speelfilm Beautiful Boy te regisseren.
Wie is Charlotte Vandermeersch?
- Charlotte werd geboren in Oudenaarde op 11 november 1983.
- Ze heeft drie jongere broers: Karel (30), Edward (28) en Antoon (25)
- Sinds acht jaar is ze samen met regisseur Felix van Groeningen, ze wonen samen in Antwerpen.
- Charlotte studeerde Dramatische Kunst aan het Herman Teirlinck Instituut te Antwerpen.
- Ze stond op de planken met theatergezelschappen als SKaGeN, de Roovers, Abattoir Fermé en Wunderbaum. Sinds 2012 maakt ze deel uit van het theatergezelschap LAZARUS.
- Ze speelde hoofdrollen in de tv-series Dag en Nacht, Red Sonja, Deadline 14/10 en Deadline 25/5 en de humoristische 2B-serie Wat als…
- Ze sprak stemmen in voor de animatiefilms Ice Age 4, De kleine prins, Rio 2, ...
- Charlotte was te zien in de langspeelfilms Dagen Zonder Lief (2007) en Loft (2008). Ze speelde de hoofdrol in Turquaze (2009). Binnenkort is ze te zien in Belgica.
- Dit jaar wordt de film De Premier van Erik Van Looy ingeblikt, daarin vertolkt ze samen met Tine Reymer en Koen De Bouw een hoofdrol.
(Verschenen in Het Nieuwsblad Magazine, 27/03/2016)